To prawdziwa rewolucja w gorzowskim transporcie publicznym. Miasto postawiło na ekotransport. 23 maja 2019 zaprezentowano nowy tramwaj – pierwszy od 30 lat – który wyjedzie na gorzowskie ulice 1 października. W 2014 roku podpisaliśmy Kontrakt Terytorialny, czyli umowę między rządem i samorządem. Wynegocjowano wówczas wpisanie dwóch projektów dla Gorzowa dot. zrównoważonego transportu.
Gorzowskie tramwaje w tym roku świętują 120 urodziny, więc ten nowy pojazd to prawdziwy urodzinowy prezent. Dostarczyła go firma PESA. Tramwaj to jeden z 14 pojazdów, które trafią do północnej stolicy regionu. Ich zakup został sfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To jednak nie byłoby możliwe bez wpisania inwestycji do Kontraktu Terytorialnego.
To właśnie w 2014 roku podpisany został Kontrakt Terytorialny, w ramach którego wynegocjowano między innymi dla Gorzowa dwa projekty dot. zrównoważonego transportu: „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”, gdzie beneficjentem było miasto oraz „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna” – w tym projekcie beneficjentem był Miejski Zakład Komunikacji.
Wówczas Gorzów postawił na tramwaje. Jako Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju wspierałem te działania przed Komisją Europejską i uzyskałem dla nich aprobatę Rządu RP. Przypomniałem również, że jeden tramwaj kosztuje 6,25 mln zł. Cały kontrakt – razem z zakupem dźwigów i wozów ratownictwa technicznego – wart jest 115 mln zł.
Ponadto po gorzowskich ulicach jeździć będą także nowoczesne autobusy. Lwia część projektu finansowana jest ze środków centralnych. Lubuskie ma jednak w tym też swój udział. Autobusy elektryczne, które są częścią tego projektu zostały zakupione ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020.